(…) Człowiek będzie to robił ok 10-15 minut. Igor robi to w kilkanaście sekund - dosłownie. Więc skala działania w tym modelu jest być zupełnie nieporównywalna. A handlowcowi zdejmuje jakże nielubianą pracę z głowy.
Dziś kolejny odcinek z cyklu sztuczna inteligencja w spedycji. Przypomnę, odcinki tego cyklu pojawiają się w każdą pierwszą środę miesiąca.
A dziś przedstawię swoją spojrzenie na algorytmy działania. Czyli coś, co steruje i uruchamia poszczególne procesy. Czyli niezależnie jak dobre będziesz miał lub miała procesy w swojej spedycji, gdy będą uruchamiane w nieodpowiednim momencie, nic Ci po tym.
A o tym, kiedy są uruchamiane, w pewnym stopniu decyduje algorytm.
Opowiem o tym na przykładzie Igora, niejako zaglądając pod jego cyber skórę, aby zobaczyć jakie mechanizmy sterują jego pracą. A nie rozchodzi się tu tylko o pracę automatu, ale też człowieka.
Dlatego, jeżeli chcesz się dowiedzieć się, jakie są granice automacji i gdzie ludzka decyzyjność wciąż pozostaje kluczowa, to ten odcinek jest właśnie dla Ciebie.
1. Od Automatyki do Algorytmów: Moja Przygoda z Inteligentną Sygnalizacją Świetlną
Wspomnienia
Dziś znów zacznę od wspomnień sprzed… pewnie 17-18 lat, czyli okolic 2005-2006 roku, kiedy to rozpocząłem swoją przygodę z automatyką. Studiując na politechnice warszawskiej, na 4 roku – chyba na 4, już dokładnie nie pamiętam – w planie zajęć pojawiła się automatyka.
ten przedmiot od samego początku mnie fascynował. Traktował o tym, jak projektować działanie różnego rodzaju automatów. A ich działanie opierało się o uprzednio zaprojektowany algorytm działania.
Przedmiot ten do tego stopnia przypadł mi do gustu, że właśnie z tej tematyki postanowiłem napisać pracę magisterską. Tematu pracy nie zapomnę chyba nigdy, choć jest dość długi, a brzmiał tak: Zastosowanie języków opisu sprzętu, do modelowania wybranych urządzeń sterowania drogowego.
I w była to praca badawcza, w ramach której w pierwszym etapie zaprojektowałem działanie inteligentnej sygnalizacji świetlnej, które nie było jeszcze tak popularne w tamtym czasie. A następnie programowałem działanie, a w zasadzie tworzyłem opis działania, dedykowanej płytki scalonej. Tak opisana płytka następnie była implementowana w środowisku testowym i poddawana badaniom. Po testach nic nie stało na przeszkodzie, aby móc taką właśnie płytkę wyprodukować. Tego jednak moja praca nie obejmowała.
A to co w tamtym czasie poznałem i wykorzystuję do dziś, to umiejętność tworzenia algorytmów działania. Bo to właśnie algorytm działania, tego w jaki sposób ma funkcjonować sygnalizacja świetlna, było podstawą całej pracy. Algorytm, był przepisem jak ta sygnalizacja ma działać.
W zależności od natężenia ruchu i zapotrzebowania na zielone światło z różnych stron, system odpowiednio sterował sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu. Tylko tyle i aż tyle.
2. Proces czy Algorytm? Zrozumienie Kluczowych Elementów Automatyzacji w Biznesie
Ale jak to się ma do dzisiejszego odcinka?
Otóż algorytmy działania są niezbędne do tego, aby można było zastosować bardziej rozbudowane automatyzacje.
Bardziej rozbudowane, czyli wykonujące więcej niż jeden proces.
I tu może się pojawić pierwsze pytanie, jaka jest różnica pomiędzy procesem, a algorytmem.
Proces jest sekwencją występujących po sobie działań.
A algorytm, w takim moim rozumieniu jest przepisem, jak poszczególne procesy, czyli sekwencje czynności łączą się ze sobą.
To co jest pomiędzy procesem i algorytmem podobne, to oba te mechanizmy mają jakieś określone dane wejściowe, później następuje właśnie proces lub działanie oparte o algorytm działania i te dane wejściowe przekształcane są w dane wyjściowe.
Jako że proces co do zasady jest sekwencją działań – czyli kolejnych działań następujących po sobie, nie występują w nim komórki decyzyjne, a w algorytmie komórki decyzyjne jak najbardziej występują.
Żeby jeszcze uzmysłowić czym jest komórka decyzyjna w algorytmie, jest to ukierunkowania działania, w zależności czy warunek komórki decyzyjnej zostanie spełniony.
Najprostszy przykład komórki decyzyjnej: najpierw proces sprawdzania nowych wiadomości na skrzynce mailowej, może być zakończone pytaniem – czy są wiadomości, które dotyczą wyceny? Jeżeli tak, to sprawdź, czy była już wcześniej prowadzona korespondencja na ten temat?
jeżeli nie, to znaczy, że jest to pierwsza wiadomość od potencjalnego klienta, w związku z tym postąp tak i tak – a jeżeli wiadomość wskazuje na to, że korespondencja jest już w toku, to zrób to i to.
3. Jak Igor i ChatGPT Rewolucjonizują Automatyzację Procesów
I żeby posłużyć się jakimś konkretnym przykładem, to w ten właśnie sposób działa Igor. Algorytm działania scalają ze sobą różne aplikacje, wykonujące poszczególne zadania i procesy. A sztuczna inteligencja, na bazie chatGPT, jest zastosowany w komórkach decyzyjnych.
I do tego, wydaje mi się, że chatGPT jako model językowy doskonale się nadaje. Jako że potrafi zrozumieć kontekst w jakim prowadzona jest korespondencja, w prosty sposób jest w stanie zidentyfikować czego dotyczy korespondencja i odpowiednio pokierować dalszym działaniem.
4. Igor i Sztuka Spersonalizowanego Prospectingu w Kilka Sekund
Pierwszym przykładem, od którego chcę zacząć, aby opisać różnice pomiędzy procesem a algorytmem, weźmy za przykład prospecting jaki wykonuje Igor.
W podstawowym wydaniu prospecting jest prostym procesem, w którym sekwencyjnie wykonywane są kolejne działania.
Ten proces ma działać tak: Naszą daną wejściową jest adres mailowy potencjalnego klienta, następnie będzie przeprowadzana odpowiednia sekwencja działań i naszą daną wyjściową będzie spersonalizowany mail pod danego klienta.
Niech tym mailem potencjalnego klienta, czyli naszą daną wejściową będzie piotr.kowalski@muszynianka.pl
Od razu uprzedzam jest to mail wymyślony na potrzeby tego przykładu – jeżeli chodzi o imię i nazwisko. Natomiast domena muszynianka.pl jest jak najbardziej prawdziwa. Specjalnie takiej użyłem, aby dla większości jak nie dla wszystkich słuchaczy była odpowiednio rozpoznawalna, aby pokazać mechanizm działania tego procesu.
Wprowadzenie tego adresu do systemu, jest jednocześnie sygnałem uruchomienia procesu, który wygląda mniej więcej tak.
Wydziel z adresu mailowego domenę – czyli to co jest po małpie.
Przygotuj to teraz w formie linku, na który można wejść – czyli trzeba dodać https://
Teraz wejdź na tą stronę i sprawdź dwie rzeczy:
– po pierwsze –jaką branżę reprezentuje ta firma
– po drugie – jakie produkty tej firmy mogą być przedmiotem przewozu.
Teraz gdy te informacje zebrałeś, przygotuj maila o takiej konstrukcji.
Dzień dobry, obserwuję, że w branży [i tu podstaw zlokalizowaną na stronie branże] występuje problem z opóźnieniami w dostawach.
Może mieć to szczególne konsekwencje w przypadku dostaw [tu wstaw rodzaj przewożonych ładunków, co może skutkować utratą klientów na rynku docelowym.
My natomiast jako firma spedycyjna specjalizujemy się… i idziemy dalej z treścią maila.
Samą treść na razie zostawmy – ten sam schemat pokazywałem i dokładnie opisywałem w odcinku #54. Teraz wróćmy do samego procesu.
Jak mamy już treść maila, to następnym zadaniem w tej sekwencji będzie przygotowanie tematu maila, który możemy chcieć, aby był powiązany z branżą i problemem, który adresujemy.
I ostatnim zadaniem w ramach tego procesu będzie złożenie tego w całość, czyli przygotuj wiadomość do: adres potencjalnego klienta. Zastosuj tytuł: ten który został opracowany. A jako treść wyślij przygotowany właśnie spersonalizowany mail.
I zobaczmy co się zadziało – Igor zadziałał wg określonego procesu, wykonywał sekwencję następujących po sobie zadań, czy też działań – niekiedy czysto mechanicznych, ale w niektórych sytuacjach musiał korzystać ze swojej inteligencji – sztucznej inteligencji. Czyli swoich możliwości rozumienia tekstu i rozpoznawania kontekstu. To dzięki temu może on określać branżę danej firmy i produkty, które może ta firma chcieć przewozić.
I to był typowy proces.
Jeszcze – co ważne – gdyby takiego maila przygotowywać w tradycyjny sposób– z ręcznym wejściem na stronę, rozeznaniem się w branży i produktach, czyli ładunkach do przewozu – a później przygotowanie pod to dedykowanego maila, tematu to pewnie ok 10-15 minut. Igor robi to w kilkanaście sekund – dosłownie. Więc skala działania w tym modelu może być zupełnie nieporównywalna.
5. Jak Algorytmy i Komórki Decyzyjne Przeobrażają Procesy w Inteligentne Systemy
A teraz algorytm. Żeby pokazać zasadę działania i jednocześnie różnicę pomiędzy procesem, weźmy to co dzieje się dalej.
Czyli jesteśmy w sytuacji, w której wysłaliśmy, czy też wysyłamy maile prospectingowo. No i na te maile zaczynają spływać odpowiedzi. I tu jest miejsce na zastosowanie algorytmu z komórkami decyzyjnymi.
i wracając do Igora – bo na jego przykładzie jest mi to najłatwiej opisać – możemy mu dać takie zadanie, właśnie w formie prostego algorytmu, wg którego powinien zarządzać korespondencją.
Danymi wejściowymi są maile przychodzące na skrzynkę, na której operuje Igor. A wyjściem tego algorytmu ma być decyzja, co dalej z każdym z tych maili zrobić, w zależności od sytuacji.
I to właśnie „w zależności od sytuacji” będzie komórką decyzyjną naszego algorytmu. Bo wygląda on można powiedzieć w uproszczeniu:
Odczytuj kolejno przychodzące maile i
1. przekaż do wyceny, gdy wiadomość dotyczy wyceny usługi transportu lub spedycji i jednocześnie jest to pierwsza wiadomość ciągu korespondencji, na którą nie została jeszcze nigdy wysłana żadna odpowiedź
2. Przekaż do dalszej komunikacji, gdy wiadomość dotyczy wyceny usługi transportu lub spedycji i jednocześnie jest to któraś kolejna wiadomość ciągu korespondencji.
Czyli tu rozgraniczamy sytuację korespondencji dotyczącej wyceny – pierwsza sytuacja to taka w której weszło nam po prostu zapytanie i jest to pierwszy mail w tym ciągu korespondencji.
A druga wiadomość to taka, która dotyczy wyceny, ale korespondencja już trwa, czyli np. w odpowiedzi na pierwszą wiadomość została wystosowana odpowiedź z prośbą o doszczegółowienie zapytania lub podanie brakujących parametrów, niezbędnych do wyceny.
teraz Igor skoncentruj się, bo mamy sytuację 3, w której powinieneś jeszcze inaczej zareagować – a mianowicie, gdy wiadomość dotyczy wyceny i jednocześnie z treści wynika, że dotyczy to złożonej oferty usługi transportu lub spedycji, która właśnie została zaakceptowana do realizacji, to przekaż tą wiadomość do REALIZACJI.
I ostatnie zadanie, gdy wiadomość nie dotyczy wyceny usługi transportu lub spedycji, to po prostu ją zignoruj i zostaw nieodczytaną.
I spójrzmy jaki piękny algorytm działania, przepis na to jak się zachować w zależności od konkretnej sytuacji.
I teraz jak się pewnie już domyślacie, każda z tych kolejnych 4 ścieżek, które Igor miał do wyboru, rozpoczyna kolejne procesy działania i algorytmy, które to znowu tworzą kolejne rozwidlenia ścieżki
6. Gdzie Igor Kończy, a Człowiek Zaczyna
Na podobnej zasadzie można zaprojektować całe działanie Igora – jako wirtualnego asystent spedytora.
A w praktyce wygląda to tak, że ja daję wiedzę branżową, spedycyjną, sprzedażową, na bazie, której tworzone są procesy i algorytmy wskazujące ścieżki, po których można się poruszać. Igor dokłada do tego swoje umiejętności rozumienia komunikatów komend, kontekstu, itd., a spedytorzy – jako użytkownicy dostarczają dane wejściowe, specyficzne dla swojego biznesu.
Wspólnie też projektujemy algorytmy i procesy – wyznaczając granice, gdzie ma działać Igor, a gdzie chcemy, aby jednak decyzyjność pozostawić spedytorowi czy też handlowcowi.
Najprostszym przykład – wróćmy do prospectingu. W prezentowanym schemacie kończył się on tym, że Igor samodzielnie wysyłał przygotowane maile prospectingowo. nie stoi jednak nic na przeszkodzie, aby proces zaprojektować tak, aby Igor zamiast wysyłać maila, tworzył draft tej wiadomości w skrzynce nadawczej spedytora lub handlowca. I wtedy proces przejmuje spedytor bądź handlowiec – np. sprawdza wiadomość, nanosi swoje poprawki lub cokolwiek innego i to on wysyła tą i wiadomość ręcznie, samodzielnie.
A gdy przyjdzie maila, to tu Igor zaczyna swoją pracę na nowo i realizuje algorytm zarządzania korespondencją.
7. Webinar na temat automatyzacji procesów prospectingu i sprzedaży w spedycji
Jak to wygląda w praktyce, jakie w rzeczywistości Igor pracuje, jakie tworzy wiadomości prospectingowo, jak zarządza korespondencją i idąc dalej – jak przygotowuje wyceny, zamyka sprzedaż i prowadzi onboarding, zaprezentuje dokładnie w tydzień po premierze tego odcinka – na webinarze, który się odbędzie w środę 13.09 o godz. 11:00. Link do zapisu: https://webinar.profesjonalnyspedytor.pl/
Dla wszystkich słuchających tego odcinka po tej dacie, w opis odcinka będzie link kierujący do nagrania tego webinau.
A na webinarze pokażę jak w jeden algorytm działania został połączony proces prospectingu i sprzedaży w spedycji. Czyli można powiedzieć, że to o czym właśnie opowiedziałem.
Dodatkowo będzie można zobaczyć na żywo, jak Igor realizuje poszczególne zadania – wszystko bez udziału człowieka. Trochę to crepy, trochę straszne. Ale wydaje mi się, że nie uciekniemy od tego.
Lepiej poznać i oswoić już teraz – a jeszcze lepiej zacząć używać. Ale pewnie najpierw zrozumieć. Dlatego ten webinar – a teraz zapraszam już na podsumowanie dzisiejszego odcinka.
Zakończenie
Mam nadzieję, że przedstawiona tu koncepcja zarządzania korespondencją i procesami w spedycji za pomocą algorytmów i wirtualnych asystentów, jak Igor, rozjaśniła, jak można zautomatyzować i usprawnić działania w waszym biznesie.
Nie można zapomnieć, że zaawansowane algorytmy i automatyzacja nie zastąpią ludzkiego zaangażowania i intuicji, ale mogą je znacząco wspomóc. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jak wykorzystać takie rozwiązania w praktyce, zamiast je ignorować czy obawiać się ich.
Jeśli chcielibyście zgłębić temat jeszcze bardziej, zapraszam na nasz nadchodzący webinar, na którym na żywo pokażemy działania Igora. Szczegóły znajdziecie w opisie tego odcinka.
Czy mamy przed sobą przyszłość, w której algorytmy i wirtualni asystenci będą odgrywać coraz większą rolę w naszych firmach? Wszystko wskazuje na to, że tak. Dlatego lepiej poznać i oswoić te technologie już teraz.
Do zobaczenia na webinarze i w kolejnych odcinkach podcastu!
Dołącz do Spedytorów 4.0
Inwestuj w przyszłość i swoją branżową wiedzę!
Zyskaj możliwość bezpośredniego kontaktu z Igorem
POBIERZ MATERIAŁY DODATKOWE
POBIERZ E-BOOK
Najbardziej wyczerpujące opracowanie INCOTERMS ® 2020, przygotowane przede wszystkim z myślą o spedytorach.
Zawiera czytelne schematy z dodatkowymi oznaczeniami i objaśnieniami.
Do każdej z formuł dołączona jest tabela szczegółowego podziału kosztów.
POBIERZ