#25 – Auto z windą. O co należy zadbać przy organizacji transportu tego rodzaju samochodem?
Zleceniodawcy, dając zlecenie transportowe lub spedycyjne na dostawę samochodem z windą, najczęściej oczekują, aby poza samym przewozem, zaopiekować także proces załadunku i/lub rozładunku.
Niekiedy nie jest to wyrażone wprost i przybiera zapis „WYMAGANE AUTO Z WINDĄ”.
Natomiast spedytor, działając w tej samej intencji, przekazuje zlecenie przewoźnikowi, często powielając ten sam zapis.
A bez doprecyzowania, o co tak naprawdę chodzi, można się narazić na dość drogą lekcję, gdy podczas załadunku czy też rozładunku dojdzie do uszkodzenia.
Prawdopodobnie zostanie z kosztem uszkodzenia do pokrycia, bez możliwości skierowania regresu do przewoźnika.
W dzisiejszym odcinku krok po kroku opiszę przebieg wydarzeń, który może do tego doprowadzić.
Będzie to też doskonały pretekst do tego, aby poruszyć poniższe zagadnienia:
- Jaka jest odpowiedzialność przewoźnika w zakresie załadunku i rozładunku na gruncie Konwencji CMR oraz prawa krajowego (Ustawa Prawo Przewozowe)?
- Jaka jest powszechna praktyka w zakresie podziału obowiązków pomiędzy załadowcę, przewoźnika i odbiorcę, przy załadunku i rozładunku?
- Co powinna zawierać polisa OCP, aby chronić nasze i naszego klienta interesy?
- Jakimi argumentami dysponuje zleceniodawca, a jakimi spedytor, w obliczu potencjalnego sporu sądowego?
- O jakie inne, poza tymi formalnymi, praktyczne aspekty organizacji dostawy samochodem z windą należy zadbać?
- Dlaczego przewoźników często interesuje to, czy winda jest potrzebna na załadunku, czy rozładunku? Jaką to robi różnicę?
Dlatego jeżeli wśród twoich zleceń zdarzają się takie, które wymagają użycia samochodów z windą, to ten odcinek może się okazać szczególnie przydatny.
I nie zamykam się tu tylko na spedytorów drogowych.
Spedytorzy overseas (morski, lotniczy, kolejowy) organizujący dowozy i odwozy drobnicy lub przesyłek lotniczych, dosyć często spotykają się z tymi wymaganiami. Czyli koniecznością zorganizowania samochodu z windą.
###
POBIERZ BEZPŁATNIE e-book „Incoterms ® 2020 dla Spedytorów”. Są to „incotermsy” opisane nie tylko z perspektywy stron kontraktu handlowego, ale też samych spedytorów i wykonywanych przez nich działań.
POBIERZ TU: https://incoterms.profesjonalnyspedytor.pl/
#ProfesjonalnySpedytor #AutoZwindą #KonwencjaCMR #UstawaPrawoPrzewozowe #OCP #OCS #SpedycjaDrogowa #SpedycjaMorska #SpedycjaLotnicza #SpedycjaKolejowa