Demurrage i detention to dwa kluczowe terminy, które odgrywają istotną rolę w logistyce i spedycji morskiej. W tym wpisie wyjaśniamy różnice między nimi oraz ich znaczenie dla procesu transportu towarów drogą morską. Poznanie zasad obu tych opłat oraz ich konsekwencji dla terminowości odbioru i zwrotu kontenerów w portach pomoże uniknąć nieprzewidzianych kosztów oraz wpłynie na efektywność przewozów.
DEMURRAGE
Co to?
Opłata za przestój kontenera w porcie, od momentu rozładunku ze statku, do momentu podjęcia z placu, ponad „czas wolny” od opłat.
Dlaczego jest naliczane?
W tym czasie kontener zajmuje miejsce na polu składowym, a przez to generuje koszt.
Dlaczego ważny jest terminowy odbiór portu?
Gdyby kontenery nie były odbierane z portu, to place składowe straciłyby możliwość przyjmowania nowych kontenerów.
DETENTION
Co to?
Opłata za przetrzymanie kontenera w dyspozycji spedytora/klienta, od pobrania pełnego kontenera do czasu zwrotu pustego (po rozładunku).
Dlaczego jest naliczane?
W tym czasie armator ma „zamrożony” dany kontener i nie może go przeznaczyć pod załadunek kolejnego ładunku.
Dlaczego ważny jest terminowy zwrot portu?
Gdyby kontenery nie były zwracane do portu, to eksporterzy nie mieliby w co ładować swoich ładunków.
POBIERZ MATERIAŁY DODATKOWE
POBIERZ GRAFIKI
Ściągnij i wykorzystaj 16 schematów w swoich prezentacjach szkoleniowych. Opracowane ponad 30 kluczowych zagadnień spedycji morskiej.
Incoterms ® 2020, LCL, FCL, MBL, HBL, NVOCC, COC, SOC, LILO, LIFO, FILO, FIFO, TT Door-Door, TT Port-Port, THC, DTHC, OTHC, Demurrage, Detention, Shipper, Cnee i inne.
POBIERZ