#41 – Co dalej z tym podcastem?

Okładka 41 - Co dalej z tym podcastem- podcast dla spedytorów

Obowiązkowy Podcast dla Spedycji - podsumowanie i plany na przyszłość "ProfesjonalnegoSpedytora"

W dzisiejszym odcinku przenosimy się w nieco bardziej osobistą przestrzeń, skupiając się na przygodzie związanej z podcastem. Będzie to okazja, aby podsumować dotychczasowe osiągnięcia, przyjrzeć się statystykom związanych z 10 miesiącami nagrywania oraz zastanowić się nad dalszym rozwojem projektu, jakim jest podcast dla spedycji. W odcinku przyjrzymy się również innym inicjatywom podejmowanym w ramach „Profesjonalnego Spedytora”. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie „cyfry” stoją za tym podcastem oraz co nas czeka dalej, koniecznie zapoznaj się z niniejszym artykułem.

Statystyki ProfesjonalnegoSpedytora – Podcast dla Spedycji

Zanim przejdę do dalszych planów, chciałbym się z Wami, słuchaczami tego podcastu, podzielić tym, co udało się osiągnąć do tej pory. Na początek przedstawię kilka statystyk:

W ramach dotychczasowej serii opublikowałem 40 odcinków, a ten jest 41. Próbując przypisać każdy odcinek do jednej kategorii (chociaż dla większości nie da się tego jednoznacznie zrobić), na kanale mamy:

  • 11 odcinków poświęconych overseas,
  • 7 odcinków dla spedycji drogowej,
  • 4 odcinki poświęcone Incoterms,
  • 9 odcinków o sprzedaży,
  • 8 odcinków o zarządzaniu,
  • 1 odcinekl ifestylowy, wyjaśniający, dlaczego nagrywam ten podcast.

Do tej pory nagrałem ponad 25h materiału audio. Odcinki zostały pobrane ponad 16k razy, a liczba pobrań podwaja się co dwa miesiące. Szacuję, że odsłuchano co najmniej 3000h, a może nawet do 6500h materiałów, jednak brakuje jednoznacznych statystyk, jak na YouTube.

Podcast dotarł do ponad 2500 unikatowych słuchaczy i zgromadził ponad 1000 subskrybentów. Dane te są szacunkowe, oparte na statystykach Spotify i proporcjach odsłuchań z platformy hostingowej SPREAKER.

Ponadto, blisko 1000 słuchaczy zapisanych do newslettera (dokładnie 986). Wysłałem 48 kampanii newsletterowych, z których wypisało się jedynie 9 osób. Otwieralność maili wynosi ponad 35%, co jest uznawane za bardzo dobry wynik przez specjalistę ds. marketingu B2B, Łukasza Kosuniaka. Wskaźniki powyżej 40% świadczą o fanatykach, a nie tylko fanach.

Ta świadomość dodaje mi energii do nagrywania kolejnych odcinków. 

Warto też wspomnieć, że na mój kurs o sprzedaży w spedycji zdecydowało się kilkadziesiąt osób, co traktuję jako duży kredyt zaufania. Szczególnie, że szkolenie będzie gotowe dopiero pod koniec kwietnia – tak, jakby kupić mieszkanie na etapie dziury w ziemi.

Marketing w Spedycji: kierunek MarTech. Moje lekcje na bazie podcastu.

To tyle jeśli chodzi o statystyki. Wiadomo jednak, że statystyki są efektem pewnych działań, historią. Muszę przyznać, że te efekty, bez względu na to, jak je ocenimy – jako duże czy małe – były poprzedzone konkretnymi działaniami. Co najważniejsze, większość z nich musiałem się uczyć od podstaw. Dzięki temu mogę teraz poszerzyć swoją paletę umiejętności o:

Projektowanie stron www

Strona towarzysząca podcastowi – profesjonalnyspedytor.pl, na której publikuję odcinki, została w pełni samodzielnie wykonana przeze mnie, od treści, poprzez grafiki, playery audio itp. W ramach zdobywania wiedzy na temat stron www, poznałem WordPressa oraz zagadnienia związane z pozycjonowaniem stron. Chociaż samo pozycjonowanie na mojej stronie jeszcze nie jest doskonałe, to wiem dokładnie, co mam do zrobienia, i będę to realizować.

Marketing
Rozwinąłem także obszar związany z MarTech, czyli technologią marketingową. Od budowania landing page’ów, wypełniania ich treścią, grafikami, call to action, po tworzenie lejków marketingowych z wykorzystaniem lead magnetów. Aby móc zarządzać komunikacją e-mail (w tym czasie wysłałem blisko 4500 maili), musiałem zaznajomić się z systemami mailingowymi oraz marketingiem automation.

Podcasting
Nie miałem żadnego przygotowania w dziedzinie podcastingu. Wszystko, co nagrałem i w jaki sposób to zrobiłem, było wynikiem mojej wizji, obserwacji innych podcasterów oraz prób i błędów. Poza samym nagraniem odcinka, podcasting obejmuje również przygotowanie koncepcji, montaż, dystrybucję i promocję odcinka. Nawet nie spodziewałem się, że pochłonie to tyle czasu.

Promocja
Jeśli chodzi o promocję, również dałem się poznać w zakresie reklamy na Facebooku. Traktuję to raczej jako testy i czystą naukę, ale to jest obszar, który również zamierzam dalej eksplorować.

Podcast dla spedycji rozwija się o szkolenia i konsultacje w spedycji

Dobrze, mówiliśmy o moich osiągnięciach, teraz kilka słów o Was, drodzy słuchacze, i o tym, co będzie dalej – zgodnie z tytułem odcinka.

Najważniejsza informacja: projekt podcastowy będzie kontynuowany w niezmienionej formule. Oznacza to, że:

Odcinki są i będą bezpłatne.
W dalszym ciągu wkładam 100% serca w każdy odcinek, prezentując treści spedycyjne, niedostępne na rynku, nawet w ramach szkoleń. Słyszałem, że moje materiały są bardziej wartościowe niż te płatne. Tak będzie nadal.

Nie będę przyjmował tzw. współprac influenserskich, aby podcast pozostał niezależny i bezstronny.

Cykl wydawniczy utrzymamy: odcinki co tydzień, trwające 30-45 minut.

Szkolenia on-line
Jeśli chodzi o podcast, to tyle. Natomiast marka Profesjonalny Spedytor, niezależnie od tego, że produkuje podcast dla spedycji, to niezaleznie będzie się rozwijać. Powstaje pierwszy kurs online pod tym szyldem. Szkolenie będzie dotyczyć sprzedaży w spedycji, ale również wprowadzenia osób bez doświadczenia operacyjnego w drogówce czy overseas. Przedsprzedaż kursu się zakończyła, ale można zapisać się na listę mailingową, aby otrzymywać bezpłatne materiały. Osoby z listy będą miały możliwość wcześniejszego zakupu kursu na lepszych warunkach niż w sprzedaży regularnej.

To szkolenie jest początkiem kolejnych, które mam zaplanowane. Chcę, aby wszystkie tworzyły spójną całość, z centrum wokół obecnego szkolenia sprzedażowego. Więcej szczegółów na razie nie zdradzam.

Szkolenia stacjonarne, zamknięte
Kolejnym aspektem są szkolenia stacjonarne, zamknięte dla firm spedycyjnych, które prowadzę. Na przykład: szkolenie ze spedycji morskiej, w którym szczegółowo analizujemy procesy obsługi morskiej oraz inne specjalistyczne zagadnienia. Tego rodzaju informacji nie ma na rynku szkoleniowym.

Konsultacje
Kolejnym obszarem rozwoju są konsultacje dla branży spedycyjnej. Mimo że nie czuję się typowym konsultantem, już teraz świadczę tego rodzaju usługi. Na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy podjąłem różne współprace, od kompleksowego wsparcia firm spedycyjnych, począwszy od układania strategii sprzedaży, poprzez udział w spotkaniach rekrutacyjnych, aż po współtworzenie działów sprzedaży. To jedno z ekstremów.

Drugim są projekty bardziej specjalistyczne, np. uruchomienie lub wdrożenie działu lotniczego w spedycji. Obejmuje to formalności związane z akredytacją IATA, procesy operacyjne, budowanie zaplecza operacyjnego, takiego jak linie lotnicze, agenci handlingowi, agencje celne – wszystkie elementy niezbędne do płynnej obsługi frachtów lotniczych, a także szkolenia i wspólne wysyłanie pierwszych przesyłek.

Mówię o sobie, że nie jestem typowym konsultantem, ponieważ nie mam klasycznego warsztatu pracy konsultacyjnej – brak mi skryptów, formularzy czy ankiet. Zamiast tego posiadam wiedzę, praktykę, doświadczenie, popełnione błędy i wyciągnięte z nich wnioski w zakresie sprzedaży i operacji we wszystkich gałęziach spedycji międzynarodowej.

Zakończenie

To już wszystko w tym odcinku – freestyle’owym, lifestyle’owym, być może nieco mniej merytorycznym niż większość moich publikacji. Jednak paradoksalnie może okazać się pomocny dla tych, którzy szukają poszerzenia wiedzy, większej specjalizacji lub wsparcia w innych obszarach z szerokiego spektrum problemów i wyzwań spedycyjnych. Chciałem pokazać, jak projekt ProfesjonalnySpedytor może wspierać wasze bieżące działania.

Jeśli więc wśród słuchaczy są osoby zainteresowane współpracą w zakresie szkoleń czy konsultacji, zapraszam do kontaktu. Możecie się ze mną skontaktować za pośrednictwem zakładki „o mnie” na stronie profesjonalnyspedytor.pl lub standardowo przez komunikator LinkedIn. Obecnie mogę przyjąć jeszcze jeden projekt konsultacyjny – na pewno nie więcej. Z pewnością znajdę też czas na przeprowadzenie jednego, może dwóch szkoleń zamkniętych w ciągu najbliższego miesiąca.

Co najważniejsze dla słuchaczy – przynajmniej tak sądzę – podcast nie zmienia swojej formy, formatu ani częstotliwości. Nie ukrywa się za płatną ścianą, choć dla wielu nadal niezrozumiałe jest, dlaczego taki poziom wiedzy udostępniam za darmo, zwłaszcza w takiej niszy jak spedycja. Osoby te niezmiennie odsyłam do odcinka #9, w którym tłumaczę to dość dokładnie.

Dziś bez tradycyjnego podsumowania. Dajcie znać – czy to w wiadomościach prywatnych, czy komentarzach – jak Wam się podoba od czasu do czasu taka forma odcinka, czyli luźniejsza, lifestyle’owa? Jestem bardzo ciekawy waszych opinii.

Nieustannie zachęcam do subskrypcji i ocen w aplikacjach podcastowych. Chętnych zapraszam do zapisu na piątkowy mailing sprzedażowy oraz na newsletter podcastu, który pojawia się w każdą środę.,

POBIERZ MATERIAŁY DODATKOWE

Incoterms 2020 okładka e-book Profesjonalny Spedytor

POBIERZ E-BOOK

Najbardziej wyczerpujące opracowanie INCOTERMS ® 2020, przygotowane przede wszystkim z myślą o spedytorach.

Zawiera czytelne schematy z dodatkowymi oznaczeniami i objaśnieniami.

Do każdej z formuł dołączona jest tabela szczegółowego podziału kosztów.

POBIERZ

MASZ APLIKACJĘ PODCASTOWĄ?

Słuchaj jak Ci wygodnie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.